Najprije hvala svim stručnjacima/kinjama u svojim područjima rada s djecom koja imaju bilo kakav oblik teškoća u razvoju, radu i učenju, koji su na raznim stručnim usavršavanjima podijelili svoje radove sa svima nama ostalima i olakšali nam rad.
Što i kako možemo prilagoditi u radu s djecom s teškoćama u razvoju:
PRILAGODBE OPSEGA I TEŽINE ZADATAKA
- smanjiti broj zadataka, teksta, definicija, pojmova
- sažeti predviđene tekstove (npr. obraditi dijelove lektire)
- prezentirati samo ključne, bitne pojmove
- podijeliti zadatak na više manjih cjelina
- rasporediti zadatke po težini (lakši-teži-lakši)
- ponuditi nekoliko odgovora
- rješavanje zadataka nadopunjavanjem
- ostaviti dovoljno prostora za pisanje odgovora te označiti mjesto za odgovor ( npr.crtama)
- izbjegavati zadatke tipa “opiši,zaključi...”
- omogućiti korištenje pomagala( kalkulator, rječnik, udžbenik...)
- zamijeniti teže riječi “lakšim” (npr.regenerirati –obnoviti)
KAD GOD JE TO MOGUĆE KORISTITI :
- konkretan materijal, predmete, modele,realne situacije
- povezivanje sa svakodnevnim životom i aktualnim zbivanjima
- povezivanje s iskustvima učenika
- “upozoravajuće geste”
Vizualne
- filmovi, slike, crteži, posteri, grafikoni, tablice, prezentacije
- pisati uvećanim slovima, podcrtavati, bojama isticati bitno, koristiti krede u boji, markere
- mentalne mape
- kartice za pojašnjenje pojmova
- nastavni listići (izbjegavati diktiranje)
Auditivne
- snimke tekstova, odlomaka , cijelih lekcija (strani jezik)
- jačina glasa
- naglašavanje važnosti pojedinih dijelova
- čitanje zadataka
- naglas, objasniti nepoznate pojmove
Vremenska prilagodba
- omogućiti više vremena za rješavanje zadataka
- više vremena za razgovor i uvođenje novih pojmova
- češće podsjećati na vrijeme koje im je na raspolaganju za rješavanje zadataka
PRILAGODBA (INDIVIDUALIZACIJA) U PROVJERI (ISKAZIVANJU) ZNANJA
- usmena umjesto pisane provjere
- češće provjere kroz manje cjeline
- u iskazivanju znanja omogućiti korištenje podsjetnika, crteža, mapa, bilježnice, pomagala
- pronalaženje točnih odgovora umjesto izgovaranja
- lijepljenje pripremljenih odgovora umjesto pisanja
- korištenje skraćenih postupaka u složenijim zadatcima
- izbjegavanje čitanja na glas i pisanja na ploči
Pravilniku o načinima, postupcima i elementima vrednovanja u osnovnoj i srednjoj školi, Članak 5.
Kod učenika s teškoćama treba vrednovati njegov odnos prema radu i postavljenim zadacima te odgojnim vrednotama
OCJENJIVANJE = POTICAJNO- MOTIVIRAJUĆE
Za uspješan rad s učenicima važna je temeljita procjena učenikovih:
Inicijalna procjena
- provodi se uglavnom na početku školske godine i vrjednuje se opisno s obzirom na uspješnost i teškoće učenika
- pri tome je značajno – utvrđivanje sposobnosti, utvrđivanje razine znanja, potreba i interesa na područjima važnim za izradu programa
- utvrđivanje sposobnosti
- provodi se u različitim školskim aktivnostima posebno u onim važnim za usvajanje određenog predmeta
- utvrđivanje razine znanja
- utvrđivanje interesa
- određivanje potreba
Rezultati inicijalne procjene učenika
- Važni su za određivanje polazišta-predznanja učenika iz nastavnog predmeta, određivanja jakih i slabih strana
- Inicijalna procjena je bitna pri kreiranju IOOP-a
- Bitno je uspoređivati uvijek učenika sa samim sobom ( razlika između inicijalne i finalne procjene)
Npr. Što Sonja može
- Čitati kratke rečenice uz pomoć
- Točno ponoviti kako se neka riječ izgovara
- Razumjeti od ranije poznate jednostave rečenice
- Razumjeti jednostavne upute na engleskom jeziku (Sit down. / Come here. / Open ..., etc.)
- Kratkoročno pamtiti riječi i njihova značenja
- Dugoročno pamtiti riječi i rečenice uz ponavljanje i vježbanje
- Razgovarati o svojim osjećajima, željama, i sl. na hrvatskom jeziku
- Prepisivati prilično točno s ploče i iz udžbenika
- Raditi samostalno
- Raditi u paru ili skupini
- Crtati
- Rukovati škarama, ljepilom i sličnim školskim priborom
- Mirno sjediti 30-tak minuta.
- Voditi računa o svom priboru za rad (uvijek ponijeti knjige i bilježnicu, čuvati svoj pribor i sl.)
Što je Sonji potrebno:
- Zadovoljiti potrebu za afirmacijom među drugim učenicima u razredu
- Razviti bolju sliku o sebi, te povećati samopouzdanje i motivaciju za učenje
- Pružiti sigurnost u izražavanju na stranom jeziku
- Pružiti osnovno znanje engleskog jezika potrebno za budući posao
- Osnažiti ga za samostalno izvršavanje školskih obveza
PRAKTIČAN RAD
|
POSTOJI POTREBA ZA:
|
Izvodi jednostavan praktični rad uz usmjeravanje
|
- za prilagodbom prostora, pomagala i sredstava
- izvođenjem rada uz promatranje modela po etapama
|
Samostalnost u jednostavnijim oblicima praktičnog rada
|
- slikovnim prikazom ključnih etapa rada
- pisano datim etapnim uputama ili
- ponovljenim demonstracijama uz ključne upute
|
SLUŽENJE TEHNIČKIM I RADIONIČKIM PRIBOROM
|
POSTOJI POTREBA ZA:
|
Služi se pravilno samo određenim priborom
|
- istovremenom demonstracijom po koracima ili skiciranja
- više vježbanja u upotrebi pribora
|
Kako disleksičari/disgrafičari vide tekst: